hits

mars 2015

Vrens vakreste eventyr

En av verdens mest omtalte og lukkede klubber pnet i 1933. Augusta National er blant de mest hemmelighetsfulle klubbene i verden. I tillegg er den en bane som er verdenskjent p grunn av rets kanskje gjeveste turnering; US Masters.



Flg min golfverden pGolfnews.no,TwitterogInstagram

Ved siden av The Open er Masters min absolutte favoritt nr det kommer til golfturneringer. Hver eneste april siden 1934 har Augusta National arrangert turneringen etablert av Clifford Roberts og mer kjente Bobby Jones. Det var til og med sistnevnte som designet perlen i samarbeid med den meget anerkjente arkitekten Alistair MacKenzie.

Siden den gang har banen gjennomgtt en rekke endringer og blitt til en av verdens aller vanskeligste baner. Spesielt greenene har blitt totalt forandret og blitt over snittet tffe putte p. vrige endringer er strre vannhindre, flere bunkere og nye utslag som har gjort banen lenger og mange hundre trr har blitt plantet rundt omkring p omrdet. Banen har siden oppstarten blitt forlenget fra 6218 til 6799 meter.

Noe av det som gjr banen, turneringen og tv-bildene s magiske er alle blomstene som er plantet rundt hele banen. De har blitt plantet slik at de skal blomstre nettopp under US Masters uken, frste hele uken i april. Alle hull har navn etter disse blomstene og hvert eneste bilde vi ser p skjermen er som et nye gjennomtenkt postkort. Litt av grunnen til at banen har spass mye blomster er faktisk fordi omrdet tidligere var en plantasje.

Hvorfor er dette favoritten til s si alle? Turneringen er rett og slett vakker og magisk. Det er en helt spesiell aura over hele turneringen. Den har dramatikken vi elsker. Banen er noe av det vakreste verden kan tilby og nesten hele verdenseliten er p plass. Golfen er tradisjonsrik og det er absolutt denne turneringen ogs. Blant annet med den grnne jakka som ble innfrt i 1949, selve beviset og signature til turneringen. Jakken legges hytidelig p skuldrene til rets vinner av spilleren som vant ret fr.

Champions Dinner kjent som"Masters Club"somble innfrt av Ben Hogan i 1952 er ogs en kjrkommen tradisjon. P denne middagen deltar kun tidligere vinnere og deres bedre halvdeler og familie samt prominente medlemmer av klubben; et medlemsantall som kun teller 300 stykker. Verten for middagen er spilleren som selv vant ret fr og det er han som bestemmer maten som skal serveres. Denne retten er en godt bevart hemmelighet helt til den serveres og en av de mest kjente rettene var Tigers valg; Hamburger, pommes frittes og milkshake.

Tradisjoner er vel og bra men et ord som beskriver Augusta meget godt er konservativ. Klubben er meget lukket. Den holder p sine tradisjoner og det er medlemmer som bidrar til endringer gjennom rsmter og avstemminger. Med en kresen medlemsmasse som baserer seg p hytstende personer i amerikansk nringsliv er det ofte en tung vei g for gjennomfre disse endringene.

Ta for eksempel kvinnelige medlemmer. De fikk frst adgang i 2012 og s langt er det kun to i hele klubben.

Det er nettopp dette som gjr Masters s fascinerende. Hele pakken er spass langt fra det vi vanligvis har muligheten til oppleve at nysgjerrigheten gjr denne uken til noe helt spesielt.

Jeg tipper jeg snakker for de fleste nr jeg sier at jeg gleder meg til onsdagen etter pske. Da sparkes turneringen i gang med par-3 turneringen. Spillere har barna sine som caddier og dette er en meget artig og uhytidelig seanse fr alvoret braker ls.

Kan det egentlig bli bedre? Mine tips i r er Rory McIlroy, Jordan Spieth, Patrick Reed, Henrik Stenson og Bubba Watson. McIlroy har muligheten til ta karrierens Grand Slam nr det kommer til majors dersom han vinner i r.

Om Tiger stiller til start gjenstr se, men uansett om han gjr det eller ikke vil han absolutt ikke ansees som en av favorittene selv om han har vunnet turneringen fire ganger, sist i 2005.

God fornyelse og nyt dramatikken nr den tid kommer. Dette kommer til bli gy!

Mastershilsen fra Fredrik

Flg min golfverden pGolfnews.no,TwitterogInstagram

Golf-Norge blr

Jeg trodde vi hadde sett bunnen for noen r siden. Det skulle vise seg at vi var langt unna. Det positive er at jeg tror ikke vi kommer noe srlig dypere n. Jeg kan ikke og nsker ikke tro at interessen for norsk golf blir mindre enn den er i dag.

Flg min golfverden pGolfnews.no,TwitterogInstagram

Det er ikke spesielt morsomt skrive en blogg som dette. Den er negativ. Det er ikke altfor mye positivt som kan skrives om norsk golf interesse foruten at sesongen er i ferd med settes i gang. Interessen er omtrent ikke-eksisterende, og da tenker jeg i frste omgang fra den kommersielle siden. Jeg har skrevet om det fr, men interessen fra bedriftsmarkedet er p et historisk bunn-niv. Den ene etter den andre dropper golf som aktivitet i bedriften. Den ene etter den andre dropper assosiere seg mot en gruppe mennesker som tidligere var meget attraktiv.

P grunn av dette blr golf-Norge. Det er omtrent umulig hente penger foruten penger som kommer fra diverse medlemsmasser. Bedrifter som tidligere har vrt ekstremt aktive inn mot golf stenger krana. Tiden er knapp, det er et arbeidspress som vi ikke har sett tidligere og det slites med f med de ?riktige? menneskene sett fra en bedrift sin side. Beslutningstakerne har i mange bedrifter de siste rene ftt strammet inn mandatene sine. De har ftt strengere krav til "return on investment". Golfen var en god arena fr, jeg mener den fortsatt er det, men det er kun et ftall som investerer mot en fallende interesse. Sponsormarkedet slik vi kjenner det fra tidligere er i resesjon - akkurat som golfen. Det er ekstremt vanskelig selge kommersielle tjenester og i likhet med andre sm idretter i Norge er golf blant de vanskeligste selge om dagen.

Golfen er egentlig unik p det omrdet at man er i et 5-6 timers langt mte med kunden. Er man med p en runde lrer man mye om hverandre og fr i tiden ble en rekke avtaler signert nettopp i et slikt fora. For f suksess med et B2B opplegg n er man ndt til tenke helt annerledes og utenfor boksen. Man kan ikke kreve at mennesker er borte en hel dag fra arbeidsplassen sin og det er blant annet der essensen ligger. Golf tar for lang tid. Bedriftene har mer igjen fra vre p kontoret og gjre sin normale jobb.

I en verden hvor alt skal g fortere og fortere blir golf skadelidende. Tidspresset blir bare verre og verre. Dette er ogs den strste fienden til golf som tv-produkt. Spillet gr for sakte. Det blir "kjedelig". Jeg tror at golf m bli en hurtigere idrett. Vi m gjre den litt mindre sidrompa og kanskje innfre 9-hulls dager og grupper med tre spillere - i alle fall p ukedagene. Helgene er som regel fulle og da skjnner jeg at klubbene nsker fylle med s mange spillere som mulig. Norske golfklubber trenger de kronene de kan f i et fallende marked - disse dagene har vi som regel bedre tid ogs.

Kanskje kan tiltak som dette srge for at flere tar seg tid og rd til spille en runde med en kollega eller kunde i arbeidstiden eller p ettermiddagene i uka.

En annen farlig trend vi ser er ogs at typiske "primus-motor" personer innad i golfen begynner g lei. Det er en grense p hvor lenge man nsker og gidder stange hodet i veggen. Det er ikke bare en gang jeg har vurdert droppe golfen helt og holdent og begynne med noe annet. Jeg tar heldigvis til fornuften hver gang; i alle fall nr jeg tenker interesse og legger det konomiske til side.

Golf-Norge blr noe alvorlig. Medlemsmassen synker gradvis hvert eneste r. Noe m gjres og jeg skulle nske jeg hadde alle svarene. At interesse gr i blgedaler vet alle men n har golfen vrt synkende altfor lenge - faretruende lenge. Heldigvis har vi "den harde golfkjernen" i Norge. Selv om den er ganske liten s er det en viktig gruppe mennesker.

Vi fikk en god norsk golfsesong i fjor, det hper jeg vi fr i r ogs. Det ser slik at vrmessig s langt i alle fall. Gode sesonger medfrer ogs kt interesse.

Skulle nske jeg kunne skrive en positiv sak i dag, men man blir som regel litt "dyp" nr man sitter alene p en lang flyreise.

/Fredrik

Flg min golfverden pGolfnews.no,TwitterogInstagram